Ja, det er nok en af de betændte områder
Det var i nyhederne her idag om en kvinde, der netop har fået et arbejde og fire dage hen i ansættelsen blev hun fyret på grund af hendes overvægt. Sådan blev det præsenteret i nyhederne og HK er blevet sat på sagen.
Det er rigtig irriterende, at overvægtige/fede er en af de grupper som kan diskrimineres på lovlig vis.
For undertegnede er det at have et arbejde en knaldhamrende god måde at have struktur i min hverdag. En struktur som understøtter mit vægttab. For andre kan et arbejde involvere en mængde social spisning og slikindtag som er med til at holde fast i eller starte overvægt.
Uanset hvordan man vender og drejer og syntes at det er dybt uretfærdigt, at overvægtige bliver diskrimineret, så er det altså et faktum, at sandsynligheden for at blive ramt af negativ forskelsbehandling pga. sin vægt er større når man er (meget) stor.
Man kan så bruge denne forskelsbehandling til at gå i negativrettet selvsving om hvor uretfærdigt arbejdsmarkedet er.
Eller også kan man bruge den som en kickstarter til at gøre noget ved sin overvægt.
Forestil dig, at du er producent af en vare (her: din arbejdskraft), hvor vare af markedet bliver misforstået. Du har som producent kun den ene vare og for at få en husleje hjem hver måned, så bliver du nød til at afsætte denne vare.
Markedsundersøgelser viser dog, at der er noget galt med designet af produktet. Produktets intelligens, arbejdsiver og vilje til handling i dens hovedformål på funktionsstedet fejler ingenting, men markedet opfatter produktet som klodset, mener at forudse “nedetider”, opfatter evnen til at holde ud på lange dage som knap så god.
Du ved, at produktet kan det….og kan gå to veje: Enten lave en “markedstilpasning” (dvs. opsøge nye markeder) eller produkttilpasning (fx lave om på det ydre design af produktet).
Du har noget ingen andre har: Indgående produktkendskab.
Det er ikke sikkert, at du så ved hvordan du laver om på dit produkts design, men der heldigvis hjælp at hente her på sitet.