Ernæringskampagner har de sidste mange år haft forskellig udseende, omfang og perspektiv, men budskabet er, at man nok bør gå udenom tomme kalorier og fylde indkøbsvognen med mere frugt&grønt.
Den første kampagne hhv. information rettet mod den brede befolkning jeg kan komme i tanke om er, sangen om at
”
Den som spiser grisetæer
Og andre fede sager
Må vralte rundt med stort besvær
Og fire dobbelthager
“
uddrag af en sang fra samlingen: Dyrene i Hakkebakkeskoven. En venlig læser har gjort mig opmærksom på, at udgivelsesåret er 1954.
Skal lige tage den brede pensel frem og se hvorledes kampagnerne har virket, så bliver det til et uskønt maleri af øget overvægt for flere og flere mennesker, samt alle de sygdomme som kommer i kølvandet herpå.
Eller på mere direkte dansk: De virker ikke!
Det kræver nok politisk mod til at sætte lidt andre boller på suppen og tage skeen i den anden hånd.
Desværre ikke rigtig noget politikere på lands- eller EUplan har intentioner om.
For et par dage siden plæderede jeg for, at den enkelte overvægtige selv skal tage ejerskab for egen proces. Det er for så vidt stadig gældende og vil være det i fremtiden.
Det jeg harcelleler over nu er, at man bruger skatteyderpenge på ineffektive tiltag med mildest udeblevne resultater.
Kampagnen i sig selv og indeholdende budskab er sandelig ganske god. Hvad hjælper de gode intentioner, når der står en fødevareindustri med en langt langt større markedsføringsmaskine klar til at overtrumle myndighedernes budskaber med fornuftige valg. Eller hvad med detailhandlens salgsfremmende vareplacering af de fødevarer som man bør spise mindre af?
Tænk sig, at det ikke var særlig mange år siden, at tobaksindustrien havde frie hænder til at sige hvad som helst om deres kræftfremkaldende produkter.
Hvis man fra politisk hold virkelig ønsker at fremme folkesundheden i forbindelse med nedbringelse af overvægt, så skal der helt klart de samme stramme tøjler på fødevareindustrien som man har udsat tobaksindustrien for.
Regningen i forbindelse med overvægt hedder: 15 milliarder om året, alene i Danmark.
2 Responses to Kampagner: skønne spildte penge