Nu har jeg de sidste 2 uger prøvet at finde en grimasse der kan passe.
Jeg blev simpelthen målløs over følgende udsagn:
“Vi er ikke ernæringsforskere. Vi er en købmandsbutik med holdninger. Der er da en pointe i kritikken, men vores udfordring er at drive en forretning, samtidig med at vi hjælper danskerne. Vi ville miste mange kunder, hvis vi pludselig tog alle usunde varer af hylderne,”
citat fra forbrugerpolitisk direktør Mogens Werge (COOP) udtalt til: Tv2nyhederne, den 29. januar 2009
Citatet bliver bragt i forbindelse med kritik af, at supermarkederne har særtilbud, som favoriserer storkøb af slik, sodavand og andre usunde varer.
Lad mig komme med nogen ledetråde:
Mogens siger, at de ikke er ernæringsforskere…men en købmandsbutik. Hvilket i og for sig er ganske korrekt. En købmandsbutik skal naturligvis tjene penge eller holder jo op med at være købmandsbutik inden længe. Ganske forståelig.
I samme åndedrag siger manden også at, man skal hjælpe kunderne og at de har holdninger.
Åbenbart kun holdninger indtil man ser på salgstallene og dækningsbidrag (bemærk den sindrige opstilling af men’et i citatet…og hvad er det man plejer at sige om sætningens budskab vs. hvor men’et er placeret 🙂 )
Hvordan er det at hjælpe kunderne, at lave stortilbud og mængderabatter på usunde fødevarer (Mogens giver selv udtryk for, at han ved hvad det er for fødevarer, der er usunde…sjovt nok, når nu han ikke er ernæringsforsker, men det er så en lidt anden debat).
Derudover går Mogens over i forsvarspositionen om, at tage kritikken helt ud i det ekstreme med, at han fortæller om at miste kunder når alt det usunde er fjernet.
Hvad med bare placere varene anderledes i butikken. Kunderne skal jo nok komme, hvis det er de usunde varer de vil have. De kunder som vil have sunde varer vil sådan set komme oftere, da det er nemmere at finde de sunde varer, når nu de usunde varer bliver stillet mere af vejen.
((((hov, det var vist en ide jeg allerede havde i november 2007)
sagt på en anden måde: Hvor langt rækker COOPs holdning om at hjælpe kunder med at få et sundere valg af fødevarer…..de har jo tilsluttet sig den fornemme 13punkts-plan, som gælder store dele af detailhandlen.
Se så at komme igang. Sæt handling bag holdningen. Ellers er det bare varm luft!
NB: Hvorfor i hele taget opfinde en nøglehuls-ordning, når nu fødevarestyrelsen har en nydelig spismest, spismindre og spismindst ordning. Fjern nu bare alle de der selvopfundne mærker (nøglehuller, GDA og hvad der ellers er som forvansker reel næringsinformation) og brug noget som er nemt at forstå